Vi ses snart igen
Hammarby Fotboll
Utmaning
Inför en total besöksförbud på samtliga evenemang under pandemin stod Hammarby Fotboll inför en utmaning. Föreningen är beroende av besökarna för att överleva och säsongskortförsäljningen är en betydande del av omsättningen – vid publikfria evenemang skulle isf alla säsongskort behöva återbetalas och vara förödande för föreningens ekonomi. Utmaningen var glasklar – Hammarby måste på något sätt nå sina supportrar och få dem att förstå innebörden och allvaret i situationen och får dem att “Stå kvar” vida sina säsongskort.
Lösning
12.345 supportrar valde att aktivt stå kvar via landningssidan visessnartigen.se. Hammarbys finansiella trygghet var säkrad och föreningens sportsliga satsning kunde fortsätta. Musikvideon har idag över 160 k spelningar vilket gör den till den mest spelade filmen hittills på Hammarbys Youtube – på mindre än 6 månader. Den har totalt sett över 350 k spelningar på deras sociala kanaler.
Hyllningarna flödade på olika supporterforum och sociala media kanaler. Det skapades memes kring vissa segment av musikvideon. Tidningar skrev om den otroliga hyllningen från supporterled.
Musikvideon blev även vald till årets video av branschtidningen popmani.se:s redaktör med anledningen: “musikvideon är fantastiskt välproducerad med nostalgiska återblickar för att påminna om de fina stunderna tidigare år. En video som sätter fingret på så mycket man annars tar för givet under normala tider men som nu varit så plågsamt långt borta.
Utmaning
Inför en total besöksförbud på samtliga evenemang under pandemin stod Hammarby Fotboll inför en utmaning. Föreningen är beroende av besökarna för att överleva och säsongskortförsäljningen är en betydande del av omsättningen – vid publikfria evenemang skulle isf alla säsongskort behöva återbetalas och vara förödande för föreningens ekonomi. Utmaningen var glasklar – Hammarby måste på något sätt nå sina supportrar och få dem att förstå innebörden och allvaret i situationen och får dem att “Stå kvar” vida sina säsongskort.