One Planet Cities kommunikationsportfölj

WWF världsnaturfonden

our focus

Uppdraget

WWF stod hösten 2016 inför för ett namnbyte av deras stadsutmaning som då kallades Earth Hour City Challenge och nu skulle döpas om till One Planet City Challenge. Den nya tävlingen 2017/18 skulle ut till världens städer och vi fick uppdraget att ta fram en kommunikationsportfölj som kunde användas globalt. Tanken var att nå politiker och beslutsfattare.
Vi inledde uppdraget med en målgruppsundersökning där vi dels utförde kvalitativa intervjuer med politiker och tjänstemän inom kommuner samt en kvantitativ undersökning där vi skickade ut en enkät med frågor internationellt. Insikterna från dessa undersökningar låg sen som grund för det fortsatta arbetet och låg som grund för kommunikationsplanen.

en planetstäder
vi är alla
our focus

Result

Case och filmer togs väl emot och bidrog till att fler städer sökte till OPCC tävlingen. 
Filmen om One Planet City Challange har modifierats för OPCC 2019 och OPCC 2021 och håller än idag.

our focus

Uppdraget

WWF stod hösten 2016 inför för ett namnbyte av deras stadsutmaning som då kallades Earth Hour City Challenge och nu skulle döpas om till One Planet City Challenge. Den nya tävlingen 2017/18 skulle ut till världens städer och vi fick uppdraget att ta fram en kommunikationsportfölj som kunde användas globalt. Tanken var att nå politiker och beslutsfattare.
Vi inledde uppdraget med en målgruppsundersökning där vi dels utförde kvalitativa intervjuer men politiker och tjänstemän inom kommuner samt en kvantitativ undersökning där vi skickade ut en enkät med frågor internationellt. Insikterna från dessa undersökningar låg sen som grund för det fortsatta arbetet och låg som grund för kommunikationsplanen.

overhead skott av