Jakten på Kraften

Vattenfall

Uppdrag

Vattenfall ville skapa innehåll för webben som lyfte fram deras experter och arbete för ett fossilfritt samhälle.

Målgruppen var bred: personer 25-59 år med intresse för ny teknik och miljöfrågor. Eftersom detta var Vattenfalls första stora  contentkampanj visste vi inte vad vi kunde förvänta oss i form av views och completion rate som var våra huvudsakliga KPI:er.

Vi visste att bransch benchmark för completion rate låg på omkring 26%, men det gäller för en genomsnittslängd på 30 sekunder lång film. Detta fick bli en nollmätning för contentkampanjer av denna skala.

närbild skott
bild av en

Lösning

Grundade i insikten att för att lyckas med klimatomställningen behöver vi ge varandra kraft, tog vi fram och producerade en webbserie som visar upp innovativa lösningar som finns idag.

Hur ska vi lyckas ställa om till det fossilfria samhället och hur ser framtidens energiproduktion ut?

Under 8 avsnitt får vi följa programledaren Hannes Sjöblad, där han ger sig ut för att få svar och träffar forskare, uppfinnare och visionärer från akademin, etablerade företag som start-ups och så klart experter från Vattenfall.

I researcharbetet upptäckte vi att det fanns så mycket intressanta initiativ och forskningsprojekt att berätta om, varför vi landade i en webbserie om hela 8 avsnitt à ca 10 minuter. Vi ställde oss  frågan: Skulle målgruppen orka ta till sig det gedigna innehållet?

De hela avsnitten publicerades på Youtube samt via en landningssida för serien på vattenfall.se. Kortare teasers, 15-30 sekundare användes på Facebook och Instagram och drev trafik till landningssidan

Resultat

Kampanjen överträffade alla förväntningar både för Youtube och Facebook/Instagram. Trots de långa avsnitten på upp till 10 minuter hade vi en completion rate på 19% (andel som sett hela filmen) vilket innebar att över 650 000 av visningarna tittade på hela avsnittet. 

I social media nådde vi 39% completion rate med våra 20 sekunder långa trailers. Även här överträffade vi marknads bench på 9,33%.

Med tanke på att målet var att engagera publiken så nådde vi det målet med råge. En lärdom från detta är: Längden på filmerna spelar ingen roll, så länge du har något intressant att berätta i ett tilltalande format och vänder dig till rätt publik.

koldioxidledning
0 %
Completion rate på Youtube (10 minuters-avsnitten)
0
Miljoner visningar på Youtube

0 %
Completion rate på sociala medier (20 sekunders-klipp)