BankID
Vi fick uppdraget att ta fram filmer för BankIDs hemsida som de skulle kunna skicka ut till banker, som ofta får frågor kring olika funktioner av BankIDs tjänst.
BankID såg behovet att själv äga sin kommunikation kring sin produkt och producera pedagogiska produktfilmer kring olika funktioner, så som hur man använder QR-kod och kontroll av ID-handling när man skaffar BankID.
Vi landande i ett “voice over-drivet” format med filmade klippbilder. Då BankID inte producerat egna filmer tidigare var det viktigt att hitta ett bildmanér för filmat som fungerar.
BankID underlättar i vardagen, så fokus för filmerna blev vardagsituationer men där man kan se BankID eller teknik i periferin. Vi filmade olika scenarios där BankID underlättar i vardagen, t ex kan vi fixa ärenden under matlagningen eller promenaden i skogen eller göra ett köp på cafét via telefonen.
Detta format passar bra för produktfilmer där vi förklarar varför en funktion behövs. För filmer som visar hur man tar sig igenom gränssnittet så valde vi ett studioformat för att stegen skulle bli så tydliga och pedagogiska som möjligt.
Filmerna ligger används på bankid.com och har även använts av svenska banker.
Diggin Larry är en video- och innehållsbyrå som främst arbetar med rörligt material både för svenska och internationella företag och organisationer.
Diggin Larry | Org nr: 556921-6053 | VAT nr: SE556921605301