Dødshoppet

Døds Challenge Stockholm

Uppdrag

Dødshoppet är en tävling där deltagarna slänger sig ut från höga höjder i ett magplask. Tävlingen har hållits i Stockholm i nio år och är en del av den norska Døds Challenge Tour. VM-kvalet arrangerades i Saltsjöbaden i Stockholm och 40 stycken hoppare stod för en underhållande och hisnande tävling.
 
Covid gjorde det svårt att fylla eventet med publik och man valde att satsa på en livesändning som Diggin ansvarade för.
Dodshoppet
Dodshoppet

Lösning

Vi var åtta personer i liveteamet från Diggin som producerade en avancerad livesändning med fem kameror, slow motion-repriser, livegrafik med scoreboard som domarna uppdaterade under tävlingens gång. Utöver det fanns kommentatorer på plats under hela sändningen.

Resultat

Livesändningen gav oss möjlighet att nå betydligt fler än tidigare trots att publikantalet behövdes hållas nere. Över 60 000 live views och ca 500 i publiken gav en mycket bredare spridning, trots covid.

Sändningen gick ut på Aftonbladet, Facebook och Youtube. Den uppmärksammades bland annat i TV4-morgon och Expressen.

Dodshoppet