Åsby Gård

Sörmland

Uppdrag

Linda och Jonas Schilén flyttade våren 2022 från Stockholm till Åsby Gård i Södermanland där de ska bygga nästa kapitel i livet. Vi fick i uppdrag att ta fram en innehållsstrategi för att skapa en plattform för Åsby. Målgruppen är trädgårdsintresserade samt de som drömmer om sitt eget ställe på landet.

I paketeringen ingick även att skapa branding och en grafisk profil till Åsby med logga, fonter, färgpalett och grafisk utformning av filmen och thumbnails. Vi ville lyfta den personliga känslan och valde därför en handritad stil på loggan samt jordnära färger som hämtar inspiration från trädgården och ölbryggandet.

Ämnen för kanalen var livet på landet med trädgård, renovering, djur och bryggeri.

Asby_Hemsidan_Bild1
Asby_Hemsidan_Bild2

Lösning

Vi satte ihop inspelningskit som fungerar tillsammans med mobiltelefoner och körde under våren 2022 utbildning ”Att filma med telefonen”. Upplägget va att de filmar själva och sedan skickar över materialet till oss för klippning. Ambitionen va att publicera ett avsnitt per vecka under sommaren. Vi får följa Linda och Jonas projekt och känsloliv på gården. De beskär fruktträden, gräver rabatter, restaurerar nåt i huset, tapetserar samtidigt som hönsen rymmer och rådjuren äter lökar!

De flesta filmerna är i dagboksformat där Linda och Jonas filmar själva och visar upp olika projekt men planen va även att producera trädgårds-hacks och olika projektfilmer från livet på gården.

Resultat

Under året producerades närmre 100 filmer och You Tube-kanalen fick ca 1 300 prenumeranter. Innehållet har skapat stort engagemang. Vi fick även in två sponsorer – Hörby bruk och ENWELL.

Asby_Hemsidan_Bild3