Cases


Gör det själv

Reportage, Information

Kund:
Blocket

 

Uppdraget/Utmaning:

Hållbarhet och cirkulärekonomi, två ledord som definierar Blocket och deras målgrupp. Blocket är Sveriges största handelsplats och som marknadsledare ville de även skapa innehåll som både främjar hållbarhet och cirkulärekonomi, men även är värdefullt för deras målgrupp

 

Lösning:

Vi skapade SoMe-serien “Gör’t själv”.

En sociala medier-serie där tittaren på ett pedagogiskt och underhållande vis får ta del av hur man själv kan renovera gamla prylar och bygga nya. I serien får man bland annat ta del av hur man bygger bord, syr kuddfodral, men också hur man kan renovera sådant man redan har. En trasig lampa? Inga problem, i filmen ser du hur du gör!

 

Filmerna producerades även för Youtube och SEO optimerades så att ”vanliga” gör det själv frågor skulle leda till Blockets filmer, därför skrev vi även artiklar som bröt ner filmerna i enkla steg så tittaren kunde få en utförlig beskrivning även i text!

I slutet av varje artikel så länkas läsaren vidare till unika köp och säljsidor –  ex . “Hitta din nya kökstol här!” eller exempelvis länkar till tips hur man gör en bra annons – https://www.blocket.se/tips-och-guider/skapa-basta-annonsen

 

Resultat:

Filmerna gick som sponsrat innehåll på Sociala medier under 2020 och ledde trafik till hemsidan över förväntan. Målet med filmerna var att sätta igång Blockets Youtube med nytt och värdefullt innehåll och dessutom leda till mätbar konvertering. Även konverteringen var över förväntan och nu planerar Blocket att fortsätt med dessa filmer även under 2021!