Under Grönvit Flagg

Hammarby Fotboll & IK STHLM

Uppdrag

Hammarby Fotboll ville för första gången skapa ett homogent uttryck över hela årets kommunikation; tillsammans med IK Stockholm bestämde de att alla större kommunikativa nedslag, visuella uttryck, banners, filmer, bilder och grafiska element skulle linjera. Uttrycket skulle centrera kring “Flaggan” – en (för Sverige) unik symbol för Hammarby Fotboll som även speglar deras rötter och supporterengagemang. 

 

Flaggan är en symbol för supporterskapet, och återfinns i såväl Hammarby Fotbolls logo som i alla matcher och evenemang runt klubben.

 

Uppdraget till oss kom att bestå i att producera två huvudfilmer – En säsongkortkampanj och en tröjlanseringskampanj för tröjleverantören CRAFT – konceptet kom att kallas “Under Grönvit Flagg”.

Craft-Hammarby
Hammarby-UGF

Lösning

Vi brainstormade ihop med Hammarby och IK Stockholm fram några koncept och förslag för filmerna – Eftersom de skulle linjera rent visuellt och berättarmässigt, men hade två olika syften, bestämde vi oss tidigt för att jobba med ett särskilt bildberättande. Bilderna skulle väva ihop berättelserna, men klippningen skulle skilja dem åt.

 

Vi producerade en emotionell säsongskortkampanj där Eva Röses berättarröst framförde ett starkt manifest och kärleksförklaring till flaggan. Vi filmade med utvald utrustning matcher, supporterevent och dramatiska scener som skulle förstärka vad som sades i berättarrösten.

 

Tröjlanseringen skulle produceras på ett helt annat vis – Under en heldag intog vi Nya Söderstadion och filmade nya tröjan på Hammarby Fotbolls herr och damspelare – Tillsammans med Hammarby Fotboll fick vi tillgång till statister som ville engagera sig. Filmen skulle locka en annan målgrupp och bildsattes, musiklades och klipptes därefter.

Resultat

I Hammarby fotbolls egna kanaler nåddes över 1 miljon visningar och interaktioner totalt inom kampanjperioden, med över 32 000 unika kommentarer och likes.

Försäljningen av den nya tröjan och annan merch slog nytt rekord med det nya “BanderaBajen”-mönstret som togs fram för konceptet. Varor som också toppade Intersports topplista över mest sålda produkter totalt under kampanjperioden.

… Och självklart nåddes taket med 16 000 sålda säsongskort, vilket med råge innebar flest sålda i Sverige!

Hammarby-UGF
0
sålda säsongskort
0 +
visningar
0 +
unika interaktioner