Tillsammans är vi Hammarby

Hammarby Fotboll/IK Stockholm

Uppdrag

2020 och 2021 var tunga år för många, på flera sätt. Publiken, människorna, supportrarna – ådran som ger liv till kultur- och sportevenemang – tvingades stanna hemma under pandemin.

Inför 2022 så stod vi inför ett gäng frågor. Kommer publiken hitta tillbaka? Har folk glömt bort hur det är att gå på evenemang? Har nya rutiner skapats? Hur återfår vi känslan vi hade två år tidigare? Ovisshet för många, inte minst inom nationalsporten.

Hammarby Fotboll kontaktade IK Stockholm i team med Diggin Larry med dessa frågor. Hur skall vi kommunicera mot en målgrupp som kanske glömt bort hur viktiga dom är?

Hammarby
tillsammans_04
hammarby

Lösning

Skapandet av en kampanj som kom att kallas “Tillsammans är vi Hammarby”.

Den breda målgruppen “Hammarbyare” kan tyckas självklar, men vi valde att nischa kommunikationen mot olika målgrupper inom gruppen för bästa effekt. En smart strategi mejsaldes fram där vi i olika steg blandade filmer, nedklippta versioner, renare grafiska budskap och delningsbart. Familjen som kanske haft Hammarby som en samlingsplats, evenemanget som den självklara ursäkten att ses, matchdagen som en ritual att uppleva tillsammans blev vår mentala huvudgrupp som vi samlade allt kring. Hammarbys supportrar är inte enbart de hängivna fansen som skriker för full hals oavsett, de är även farfar med barnbarnet, de är morsan med de vuxna barnen, de är kompisgänget som ses för att ha kul och krama om varandra.

Kampanjen som producerades cirkulerade kring idén att “Tillsammans är vi Hammarby”. Det är när vi ses som Hammarby verkligen existerar. Det är publiken som är Hammarby. Det är när vi är tillsammans som Hammarby blir till.

Vi valde att skapa en kommunikation kring detta och exemplifiera känslan med det glödande hjärtat – Något som är högst personligt, men som finns i alla Bajare. Detta skulle speglas i alla kanaler och kontaktytor, även utanför SoMe-kampanjen.

Kommunikationen togs ut på flera sätt – Som “Huvudfilm”, korta sociala-medie enheter, ner-klippningar och tryck. Huvudfilmen skulle bli en längre emotionell kampanj som delvis skulle vara varumärkesbyggande för Hammarbys kommunikation i stort, men den skulle även spegla känslan som Hammarbyare känner igen, kärleken till gemenskapen. Vi skulle påminna målgruppen om den.

Resultat

Kommentarerna vällde in. Kommunikationen träffade inte bara rätt, men även brett. Den initiala framgången gav att vi kunde tweaka budskap och nya versioner av materialet löpande under kampanjen och nå nya grupper vi tidigare haft svårare att nå. Resultatet lät inte vänta på sig.

Målet var att sälja slut – 16.000 säsongskort. 16.085 säsongskort såldes. C:a 1/3 av dessa köp gjordes via annonsering av filmen och de grafiska enheterna i sociala medier. Den längsta filmen hade mer än 7% i CTR, och hela kampanjen hade totalt en reell konvertering (köp av säsongskort!) på över 4% och 35% klick(!). Kampanjen belönades dessutom med Guld i Swedish Content Awards under 2022.

För första gången på över 2 år skulle sångerna eka igen på ett fullsatt Söderstadion, familjerna och vännerna var tillbaka.

Tillsammans är de Hammarby.

hammarby
0
Sålda säsongskort (slutsålt)
0 %
Click Through Rate
0 %
Reell konvertering
0 %
Klick
Föregående
Nästa