Säsongskort 2021

Hammarby Fotboll

Uppdrag

2020 blev inte som någon hade tänkt – pandemi, nedstängning…ja ljusglimtarna var få. Inför 2021 stod Hammarby fotboll inför en utmaning – säsongskortsförsäljning är en betydande intäkt för alla fotbollslag.

Men – hur skall vi sälja våra säsongskort inför en säsong där vi inte vet om publiken kommer kunna delta? Hur ska man marknadsföra en produkt som eventuellt inte finns?

svenskt matcafé
fotbollsfan dricker

Lösning

För att uppmärksamma behovet av fansens stöd producerade vi en humoristisk SoMe-serie med korta sketcher på sköna bajenlirare.

Vi skapade tre sketcher som visade på situationens absurditet. Målgruppen var tydlig – vi skulle rikta oss till Bajare och tala till deras hjärtan – och det var genom humorn som vi skulle nå dem. Filmerna skulle vara humoristiska i sin ton men ändå innehålla ett tydligt spår av allvar.

Resultat

Filmerna publicerades i tre steg – inför säsongskortförnyelsen, inför säsongskort köförsäljningen och inför det allmänna släppet.

I skrivande stund har filmerna över 150 000 visningar och över 300 interaktioner.  Hammarby fotboll har i modern tid varit bäst i Sverige på att sälja säsongskort – men inför 2021 har fler än någonsin (14 700 st) valt att förnya sina säsongskort och återigen räknar Hammarby fotboll att sälja slut på sina säsongskort (16 000 st).

Inget annat än imponerande inför ett år då ingen vet om de kommer få gå på matcher eller inte.

två fotbollsfans