Film och storytelling

Varför film?

Idag består över 80% av internets tyngd av video. Det ger en fingervisning om hur stort film- och videoproduktion är idag, hur mycket som publiceras och även vilken “tyngd” film har. 2021 tittade vi i Sverige på rörligt innehåll i över 100 minuter varje dag – och trenden pekar uppåt.

Film finns runt omkring oss hela tiden och vi gillar att titta på det. Hjärnan tar in bilder 60 000 gånger snabbare än text. Vi minns 95% av ett budskap som når oss via bilder, jämfört med 10% av ett budskap i text.

Det är ingen tvekan om att film är ett starkt verktyg när det gäller kommunikation.

Men vilken film?

Vad vill du kommunicera? Vem vill du kommunicera med? Hur ska du få fram ditt budskap? När ska det publiceras? I vilka kanaler? Som filmbyrå och produktionsbolag hjälper vi till att reda ut frågor som de här kring innehållsproduktion och innehållsstrategi innan vi bestämmer form och medium.

När du väljer partner och videobyrå för filmproduktion så är det viktigt att välja någon som förstår varför film funkar så bra. En snygg produktion som kommer till fel medium kan göra så att värdet på produktionen försvinner.

fotbollsfan ser

Vad säger siffrorna?

  • Det är 27 gånger större chans att någon klickar på en annonserad film i jämförelse med en banner.
  • Det är 1200% större chans att någon delar din film än din text.
  • Företag med video integrerat i sin hemsida får 41% mer trafik i jämförelse med hemsidor utan video. Söksidor som Google rankar hemsidor med film “högre” än de utan. Och att ha en video på din landningssida ökar konverteringen med ca 80%.
  • Det finns undersökningar som visar att konsumenter minns ca 95% av en films budskap. Detta kan jämföras med att konsumenter minns ca 10% av en text.
  • 64% av konsumenter är mer villiga att köpa en produkt ifall de tittar på en film om produkten först.
  • Engagemang. Konvertering. Det är styrkan med film.

far och son