Cases


Säsongskort 2021 - Hammarby fotboll

kampanj

Kund:

Hammarby fotboll

 

Utmaning/Uppdrag:

 

2020 blev inte som någon hade tänkt – Nedstängning, Pandemi… ja, ljusglimtarna var få. Inför 2021 stod Hammarby fotboll inför en utmaning – Säsongskortsförsäljning är en betydande intäkt för alla fotbollslag, men – Hur skall vi sälja våra säsongskort inför en säsong där vi inte vet om publiken kommer kunna delta? Hur skall man marknadsföra en produkt som eventuellt inte finns?

 

Lösning:

För att uppmärksamma behovet av fansens stöd producerade vi en humoristisk SoMe-serie med korta sketcher på sköna bajen-lirare. Vi skapade tre stycken sketcher som visade på situationens absurditet. Målgruppen var tydlig – Vi skulle rikta oss till Bajare och tala till deras hjärtan – och det var genom humorn som vi skulle lyckas. Filmerna skulle både vara humoristiska i sin ton men ändå innehålla ett tydligt spår av allvar. 

 

Resultat:

Filmerna publicerades i tre steg, inför Säsongskortförnyelsen, inför säsongskort kö  försäljningen och inför det allmänna släppet. I skrivande stund har filmerna över 150,000 visningar och över 300 interaktioner. 

Hammarby fotboll har i modern tid varit bäst i Sverige på att sälja säsongskort – Men inför i år har fler än någonsin valt att förnya sina säsongskort (14700 st.) och återigen räknar Hammarby fotboll att sälja slut på sina säsongskort – 16.000 st. Inget annat än imponerande inför ett år då ingen vet om de kommer få gå på matcher eller inte.