Vi som står kvar
Hammarby Fotboll
Uppdrag
Hammarby Fotbolls kampanj “Jag står kvar!” lyckades säkra 12 345 supportrar av 16 000 möjliga. Kampanjen vädjade till supportrar att inte kräva tillbaka pengarna för säsongskorten som köptes inför 2020 då pandemin slog till.
Hammarby Fotboll ville inför säsongens slut tacka dessa supportrar som stod kvar vid sina säsongskort – men de visste inte hur.
Lösning
Vi producerade porträttserien “Vi som står kvar”. Serien bestod av fem supporterporträtt som skulle hylla de supportrar som valde att “stå kvar” under kampanjen.
Dessa personporträtt skulle vara intima inblick i supportrars liv och tankar i deras beslut att stötta klubben i denna prövningens tid. Känslan skulle vara dokumentär, rå och äkta.
Då den enda gemensamma nämnaren för alla supportrar är just deras kärlek till klubben så var en stor utmaning att försöka representera en så bred supporterskap som möjligt – kvinnor och män i alla åldrar och bakgrunder skulle representeras och även partners.
Resultat
Filmerna gick under julkalendern 2020 på Hammarbys hemsida och deras sociala media-kanaler. Målet med filmerna var att lyfta de enskilda historierna bakom supportrars beslut att stå kvar och hylla den ”vanliga” supporten.
Kommentarerna var tydliga – filmerna uppskattades och kampanjen kom att lägga grunden för försäljningen av säsongskort inför 2021 – ett år då de inte heller vet om matcher kommer att kunna spelas inför publik. Vid skrivande stund har över 14 000 säsongskort sålts, en siffra i särklass och unikt inom svensk fotboll.