Cases


Jakten på kraften

Utbildning, Reportage
Kund:
Vattenfall

Bakgrund:

Vattenfall ville skapa innehåll för webben som lyfter fram deras experter och arbete för ett fossilfritt samhälle.

Lösning:

Grundade i insikten att för att lyckas med klimatomställningen behöver vi ge varandra kraft, tog vi fram och producerade en webbserie som visar upp innovativa lösningar som finns idag. 

Hur ska vi lyckas ställa om till det fossilfria samhället och hur ser framtidens energiproduktion ut?

Jakten på kraften är en webbserie där vi under 8 avsnitt får följa programledaren Hannes Sjöblad, där han ger sig ut och möter forskare, uppfinnare och visionärer som alla jobbar på att hitta framtidens klimatsmarta lösningar.

Avsnitten va ca 10 minuter och användes på Youtube samt en landningssida för serien på vattenfall.se. Kortare teasers, 15-30 sekundare användes på Facebook och Instagram och drev trafik till landningssidan.

Målgrupp:
Vår målgrupp var svenskar över 25 med intresse för ny teknik och miljöfrågor.

Resultat:

Kampanjen överträffade alla förväntningar/KPI både för Youtube och Facebook/Instagram och går därmed i repris under 2020. Trots de relativt långa avsnitten(ca 10 min) hade vi på youtube en view rate på över 66% och en completion rate på 20% (medel på fullängdsavsnitten!)

På FB/Insta hade vi över 2,6 miljoner 3 sekunders views när det beräknat för kampanjen var 650 000 3 sekunders views.