Cases


Eurovision Song Contest

Imagefilm, Information

 

Kund:
Osram

Bakgrund:
Under Eurovision Song Contest 2016 i Stockholm fick Osram i uppdrag att vara den officiella ljuspartnern för eventet. Under tävlingen kunde fans och tittare fiktivt rösta via Osrams app ”Lightify” där resultatet målade hela Stockholm i olika färger. Inne i Globen kunde man se Osrams produkter lysa upp hela scenen och arenan. Vi på Diggin fick i uppdrag att dokumentera Osrams deltagande under musikfesten.

Projektbeskrivning:
Diggins medverkan resulterade i en trailerfilm om det pågående eventet, som publicerades samma vecka. Den officiella Facebook-sidan för Eurovision Song Contest, var en av de som delade trailern, vilket ledde till att den gick ut direkt till alla Eurovision-fans. I dagsläget har den delningen resulterat i över 45 000 visningar, 1500 reaktioner och kommentarer samt 132 delningar.

Vi producerade en image-film, som blev en sammanfattning av veckan. Här gjorde vi intervjuer med fans, vi filmade Osrams medverkan i Eurovision Village – som var placerat i Kungsträdgården, vi flög drönare över Stockholms landmärken som lystes upp via Lightify-appen samt dokumenterade ljusshowen inne i Globen.

Den tredje filmen vi producerade var en produktfilm om Osrams systerbolag Clay Pakys produkter, som är de lampor som används inne i arenan. Här gjorde vi en längre intervju med Pio Nahum, som är Managing Director för företaget.

Vi fick också i uppdrag att ta 100-tal stillbilder under veckan.

Målgrupp
Eurovision-fans, en intresserad allmänhet samt företag inom ljusindustrin.